• شنبه تا چهارشنبه عصرها

دکتر عبدالهی فرد تبریز.
دوستان زیادی در مورد این دارو سوال کرده بودند که فرصت جواب نبود پست شد
Actemra
Generic Name: tocilizumab. (TOE si LIZ oo mab)
Brand Names: Actemra
‎داروی ضد آرتریت روماتوئید جوانان و نیز بزرگسالان و آرتریت جیانت سل (التهاب شرایین)است
‎و دارای عوارض جدی از جمله احتمال ابتلا به انواع عفونت ها است و نقش در ساپرس سیستم ایمنی دارد
‎نقش درمانی آن با مهار اینتر لوکین ها است که در ایجاد التهاب دخالت دارند و به همراه سایر داروها به صورت وریدی و زیر جلدی استفاده می شود اما داروی بسیار پر عارضه ای است و نقش درمانی آن در کورونا ثابت شده نیست .

در هفته های گذشته داروی اکتمرا شرکت رش که یکی از اندیکاسیونهای درمانی مورد تایید FDA آن، آرتریت روماتوئید است، در تعدادی از افراد مبتلا به COVID-19 در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه قبلا هم اثراتی از داروی توسیلیزومب در CRS (Cytokine Release Syndrome) گزارش شده بود و مورد تایید FDA قرار گرفته است و پزشکان چینی هم از اثربخشی این دارو در بیمارانی که در مرحله شدید COVID-19 بودند خبر دادند؛ کشور چین این دارو را تایید و گایدلاینی برای نحوه مصرف آن تهیه کرد اما باید توجه داشته باشیم که این دارو به هیچ عنوان نباید به عنوان داروی درمان کرونا شناخته شود چون تجویز این دارو باید در شرایط خاص صورت بگیرد در غیر این صورت می تواند خود باعث ایجاد خطرات بیشتری برای بیماران شود.

بعضی از بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است با پاسخ‌های ایمنی کنترل ‌نشده و متعاقب آن آسیب ریوی جدی و تهدیدکننده حیات مواجه شوند. بدن در پاسخ به این ویروس ممکن است به مقدار زیادی سلول ایمنی تولید کند که سایتوکاین‌های ترشح شده از آنها پدیده خطرناک طوفان سایتوکاینی را ایجاد می‌کنند

دیدگاه بگذارید