• شنبه تا چهارشنبه عصرها
  • تلفن نوبت دهی ۰۴۱-۳۵۵۳۳۴۸۵ ، ۰۴۱-۳۳۲۰۴۸۱۸
  • ایمیل dr.abdollahifard@gmail.com

زمستان را تعريف كنيد

زمستان را تعريف كنيد

داريوش عبدالهى فرد
آقا معلّم ما انسان راستگویی است؛ امّا انتظاردارد ما برایش انشای دروغکی بنویسیم. زمستان که تعریفی ندارد. کدام انسان عاقلی از سرما و یخبندان تعریف می کند؟

آقا، خودتان که خوب می دانید ما در زمستان مجبوریم یک ساعت و نیم راه را در برف و سرما با پای پیاده و با لباس نازک و کفش پاره به مدرسه مان در ده بالا دست بیاییم، تا چیز یاد بگیریم و در آینده در شهر، در اداره استخدام بشویم و مجبور نباشیم مثل پدرمان کارگری بکنیم. پدرمان آینده ی خوبی برای ما آرزو می کند و نمی خواهد دست های ما پینه بزند.

اگر می گفتید که تابستان را تعریف بکنیم ، بهتر بود.چون در تابستان مجبور نیستیم در مدرسه وقتمان را تلف بکنیم ودر عوض بازی می کنیم ودر مزرعه به پدر و مادرمان کمک می کنیم. ما در تابستان ها خیار وحتّی گوجه فرنگی هم می کاریم. مادرمان خیار ها را در دبّه ها دفن می کند و رویشان آب و فلفل و سیرو سبزی می ریزد تا خیار ها خوب برسند و عاقبت خیار، خیار شور شود.

سال گذشته من سرِ یکی ازدبّه ها را باز کرده بودم تا خیار شور بخورم ،امّا مادرم دستم را داغ زد ویک هفته دستم را نمی توانستم در دستشویی بشورم.خدا رحم کرد که وقت مدرسه نبود وگرنه نمی توانستم مشق هایم را بنویسم و از شما هم کتک می خوردم.

حتّی اگر در تابستان دستم هم بسوزد باز هم تابستان را بیشتر دوست دارم چون می توانم آب بازی و گل بازی کنم وبرای خودم خانه ی گلی بسازم. درست است که در زمستان هم می شود برف بازی کرد و آدم برفی درست کرد امّا چون شال گردن ندارم که دور گردن آدم برفی بیندازم آدم برفی من سرما می خورد و ریه هایش چرک می کند؛مثل دختر همسایه مان که ریه هایش چرک کرد و مُرد.

من می خواستم دکتر بشوم ودختر همسایه مان را نجات بدهم تا نمیرد امّا پدرم می گوید برای دکتر شدن پول زیادی لازم است که ما نداریم.تازه برای دکتر شدن باید به شهر های دور بروم و درس بخوانم که پدرم پول شهریه و اجاره خانه اش را نمی تواند بدهد.

آقا معلم انتظار دارد ما از سفیدی و زیبایی جادّه ها وباغ ها و سر شاخه ها ی درختان تعریف بکنیم ،امّا این کار ها دل خوش و لباس و خانه ی گرم می خواهد که ما نداریم.
آقا تو را به خدا بیست بدهید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of